Marlou ter Berg (co-founder Kees de Boekhouder) x TEDxAmsterdam

4 december 2023 – leestijd: 5 minuten

Marlou ter Berg (co-founder van Kees de Boekhouder) vertelt in dit interview over een nieuw partnership met TEDxAmsterdam. Ze deelt ervaring vanuit een organisatie die de markt innoveert, haar ervaring over de vraagstukken die innovatie met zich meebrengt en waarom de samenwerking met TEDxAmsterdam zo’n logische is.

Terug in de tijd! Hoe ziet innovatie er eigenlijk uit in jullie business?

In 2009 startten Kees Monteban en ik met Kees de Boekhouder, als ‘new kid on the block’. Het idee was vernieuwend binnen de administratieve wereld: jouw boekhouding met inzicht en eigen verantwoordelijkheid over je financiën. Wel met een persoonlijke boekhouder die alles controleert en je aangiftes doet. We doen wat nodig is, zonder overbodige kosten. Voor veel zelfstandig ondernemers is boekhouden en de daarbij behorende fiscale verplichtingen, een lastig en onduidelijk onderwerp. Dat kon anders, dachten wij. De samenwerking, waarin we niet alleen klanten aansluiten maar ook eigenaarschap geven, maakt het bijzonder.

Wat het eerste grote verschil maakte? Je hoefde niet langer bonnen naar ons te sturen en te betalen voor uren van een boekhouder die deze bonnen invoerde. We moedigden juist aan om ze zelf in te voeren en doen dat nog steeds. Eigenaarschap over je cijfers brengt rust. In onze beginjaren hadden we tote bags met ‘Minding my own booming business’ en dat is eigenlijk nog steeds de essentie. Als organisatie hebben we meer dan 10.000 ondernemers aangesloten die allemaal besloten hebben om voor zichzelf te beginnen en hun eigen route te bepalen.

Het proces van boekhouden hebben we afgestemd op wat een freelancer of zelfstandig ondernemer nodig heeft, zonder dat je betaalt voor iets waar je geen behoefte aan hebt. We benadrukken de zelfstandigheid die nodig is en zijn er voor je wanneer jij je persoonlijke boekhouder nodig hebt. We hebben de materie van fiscale verplichtingen ontdaan van stof en omgevormd tot een dienstverlening die fris, begrijpelijk en toegankelijk is. De kwaliteit van mensen en betrokkenheid zorgen voor comfort bij ondernemers van deze generatie.

De sleutel tot succes
Naast eigenaarschap werken we vanaf het begin met zelfontwikkelde software en (destijds) Excel omdat er nog geen boekhoudsystemen waren die onze processen ondersteunden. We besloten het zelf te bouwen. Ons systeem is intuïtief voor zowel de boekhouder als de klant. Eigenlijk is dat het meest innovatieve aspect; een samenspel van elementen dat financiële dienstverlening toegankelijk maakt. Die belofte maken we waar en daar slagen we direct in. Het onderscheidt ons van de grijze-pakken-zone, vooral in combinatie met het type boekhouders waarmee we samenwerken. Vervolgens hebben we Kees de Boekhouder uitgebreid tot een dienst voor zzp’ers en kleine zelfstandig ondernemers in heel Nederland.

Jullie zijn ontstaan uit innovatie. Kun je vertellen hoe dat werkt als je groeit? Hoe behoud je zoiets?
Onze denkwijze, de gedachte waarmee Kees de Boekhouder werd opgericht, blijft goed intact. Met ongeveer 100 collega’s merken we dat naarmate we groeien, het steeds moeilijker wordt om het oorspronkelijke gevoel te behouden. Toch blijft onze bedrijfscultuur gelijkwaardig, waarin iedereen zich goed voelt en zichzelf kan zijn. En dat is ook een voedingsbodem voor uitwisseling, ruimte en perspectieven. Hier ligt ook de kracht van het bedrijf: mensen blijven hier werken, zelfs in een tijd waarin veel mensen van baan wisselen. We vinden het belangrijk dat mensen hier met plezier aan het werk zijn.

Het woord ‘innovatief’ vind ik ook lastig. We blijven scherp en bevragen wat als normaal wordt beschouwd en of dat ook de norm is. Hier werken mensen standaard 4 dagen en zwangerschapsverlof is standaard 6 maanden. Innovatie gaat niet alleen over techniek of vernieuwing. De innovatie bij Kees de Boekhouder zit in het concept en de uitbreiding van diezelfde belofte en dienstverlening op landelijke schaal. Daar zijn soms jaren voor nodig, waarbij je met het idee en de uitvoering nog steeds voorop loopt.

Foto: Jurriaan Callenbach

Wat voor waardevolle lessen hebben jullie geleerd tijdens het vernieuwen binnen een bestaande sector?
Als je een richting kiest, blijft nadenken en altijd scherp blijft op de koers die je vaart, bouw je consistent iets op: je idee in z’n beste vorm. Het in stand houden en groter maken van dat idee vergt behoorlijk wat inspanning. Onze propositie is ook niet eenvoudig; we zijn niet alleen een tool, maar verlenen ook een dienst in de vorm van persoonlijke boekhouders. Eigenlijk zitten we ergens tussen een SaaS-oplossing en een dienstverlener in. Het opschalen daarvan vergt behoorlijk wat kracht. We hebben een stip op de horizon en bij het nemen van beslissingen werken we daar naartoe.

We hebben onszelf binnen Kees de Boekhouder aangeleerd om bij alles vooruit te kijken. We vragen onszelf af: “Als ik dit nu doe, hoe ziet het er dan over 5 jaar uit?”. Handelen volgens het grotere plan is essentieel, zelfs als het op korte termijn misschien minder praktisch lijkt. We kiezen voor een heldere structuur en willen overtuigd zijn dat de keuzes die we maken bij 10.000 gebruikers ook nog overeind blijven bij 50.000 gebruikers, en sturen tussentijds bij.

Hoe benut je deze lessen om voortdurend innovatie te stimuleren en voorop te blijven lopen?
Innoveren is één ding, maar om het goed uit te werken en echt te laten landen, daarvoor heb je tijd nodig. Kees en ik hebben die tijd bewust genomen en de groei gepland op een tempo dat voor ons goed voelde. Bij de doorontwikkeling van Kees de Boekhouder hebben we een aandeelhouder verwelkomd met veel technische kennis. Met zo’n nieuwe partner wordt alles scherper en zet je volgende stappen.

Innovatie vergt tijd en bewustwording. Als ik kijk naar zo’n Impact Program van TEDxAmsterdam, dan is dat fantastisch voor startende ondernemers. Het dwingt je om je idee concreet te maken, en dat is precies wat zo’n programma doet. Een idee is één ding, de juiste vorm scherp krijgen is iets anders.

Het is belangrijk om zelf te blijven nadenken en open te staan voor nieuwe ideeën. Hoe kunnen we deze inzetten om onze dienstverlening te verbeteren? De opkomst van AI is daar zo’n voorbeeld van. Het is er, en we moeten en kunnen dat beter integreren. Wij vinden actie ondernemen essentieel en flexibel blijven een must.

Op welke manier is een samenwerking, zoals die met TEDxAmsterdam, van waarde voor jullie?
Onze grootste uitdaging in het aantrekken van nieuwe klanten hangt nauw samen met de branche waarin we opereren. Hoe zou jij een boekhouder kiezen? Één die je misschien nog nooit hebt ontmoet en die wellicht niet in de stad waar jij woont gevestigd is? Het draait voor ons om het opbouwen van vertrouwen in een merk, en dat is waar we goed in zijn. We werken samen met verschillende organisaties uit de creatieve sector, zoals DuPho, ADAM&Co. en TEDxAmsterdam, om ondernemers op verschillende manieren te bereiken en bewuster te maken.

De samenwerking met TEDxAmsterdam voegt op diverse manieren waarde toe. Bij TEDxAmsterdam begint alles met nadenken en bevragen, wat een essentieel onderdeel is van onze eigen bedrijfsvoering. Het Impact-programma is iets waar ik volledig achter sta. Daarin worden mensen niet alleen aangemoedigd om ideeën te hebben, maar ook begeleid bij de uitvoering ervan. Zo zien wij ons werk ook. Ondernemers worden ondersteund op verschillende gebieden, waaronder het in kaart brengen van hun financiën. Het draait om het hebben van een plan en visie, om echt pionier te zijn en de touwtjes in eigen handen te nemen: om eigenaarschap.

Samen organiseren we inspirerende evenementen die mensen aan het denken zetten en de norm bevragen. Wat is die norm eigenlijk? Wat zou dat moeten zijn? Het vermogen om hier helder over na te denken is cruciaal. Een van de meest inspirerende aspecten is het streven naar waarde toevoegen. Je moet echt de wens hebben om dat te doen. Dat is iets wat wij delen, en daarom werken we graag samen.

Als je iets van jouw ervaring kan delen met het TEDx-publiek, wat zou dat dan zijn?
Het sociale construct waarin je óf voor óf tegen bent, beperkt de mogelijkheden die er zijn enorm. Laat je niet zo snel meenemen door wat ineens als de norm wordt beschouwd. Wat mij het meest inspireert en gelukkig maakt is na te blijven denken over wat er dagelijks om je heen in de wereld gebeurt en welke manieren er zijn om dat te ervaren of te veranderen. Je kunt een mening hebben én tegelijkertijd je oordelen blijven bevragen. Oordelen die niet worden bevraagd, zijn beperkend voor innovatie. Het vertroebelt je zicht en dat is zonde. Blijf voortdurend dingen bevragen.

Meer weten?

We leggen het je graag uit!

Plan een vrijblijvend, digitaal kennismakingsgesprek met ons in.

Nog meer nieuws