Bastiaan de Nennie studeerde in 2015 af aan de Design Academy in Eindhoven en is daarna gewoonweg begonnen met maken. Met zijn 3D-geprinte kunstwerken – die zowel de fysieke als digitale wereld omarmen – maakt hij met Phygital Studio niet alleen naam in de kunstwereld, maar ook in het kantoorwezen. Aan het begin van de eerste lockdown verzorgde hij de inrichting van een complete verdieping van een kantoorpand van de Rijksoverheid.
Werd er vroeger veel geknutseld aan de keukentafel?
“Mijn vader is kunstenaar en mijn moeder was vroeger danseres en nu lerares, dus we waren wel een ‘knutselige’ familie. En als ik toch over familie bezig ben: mijn broer zit in een band en die is ook klant bij Kees.”
Hoe omschrijf je de kunst die jij maakt het beste?
“Het zit tussen kunst en design in. Ik heb aan de Design Academy gestudeerd. De technieken die ik daar heb geleerd pas ik toe in mijn werk. Aan de hand van schetswerk en 3D-print- en scantechnieken maak ik van tastbare, hedendaagse voorwerpen gefantaseerde, nieuwe objecten die niet per se functioneel zijn. Mijn studio heet Phygital Studio, als in een samenvoeging van fysiek en digitaal.”
Veel van jouw kunstwerken hebben inderdaad de vorm van absurdistische gebruiksvoorwerpen. Waar haal je je inspiratie vandaan?
“Sommige mensen gebruiken graag Instagram en Pinterest, maar ik laat me meer door de fysieke wereld inspireren en probeer die ideeën dan weer op een of andere manier te digitaliseren. Ik verzamel al mijn 3D-scans van voorwerpen, objecten en technieken in een database. Dat zijn mijn bouwstenen om weer nieuwe ideeën mee te schetsen.”
Creatief zijn is één ding, maar hoe weef je het ondernemerschap erin?
“Ik heb nooit echt voor een baas gewerkt, dus ik weet niet hoe het is om een vast contract te hebben. Ik ben gewoon begonnen. Die btw-aangifte lukte ook allemaal wel, maar op een gegeven moment kom je bij de aangifte inkomstenbelasting en dat werd wel een probleem. Toen kreeg ik een tip over Kees de Boekhouder. Dat werkt heel goed. Het geeft overzicht en het stimuleert mij ook om de administratie bij te houden. Het ondernemen gaat verder redelijk vanzelf. Meestal komt van de ene klus de andere en onbewust ben ik geloof ik best goed in netwerken. Wat wel al twee jaar op mijn lijstje staat is om met iets van nieuwsbrieven te gaan werken.”
Wanneer wist je dat het goed was om dit pad te bewandelen?
“Tijdens het afstuderen. Ik studeerde af met een stoel en een 3D-scan project, gewoon voor de lol eigenlijk. Maar daar had ik toch een stijl of handschrift mee te pakken die mensen aansprak. Ik wil niet zeggen dat ik de eerste was, maar ik was wel een van de weinigen die kunstwerken maakte met absurdistisch digitaal design. Ik houd ook van koken. Dus als het uiteindelijk allemaal alsnog misloopt kan ik altijd nog een restaurantje beginnen. Of een broodjeszaak, dat lijkt me ook heerlijk. Maar voorlopig ga ik hier nog wel even mee door.”
Hoe ziet een werkdag voor jou eruit; heb je routines?
“Ik ben meestal rond een uur of acht, negen ’s ochtends in de studio. En rond vijf of zes uur ’s avonds ga ik weer naar huis. En als het nodig is werk ik gewoon tot laat door. Het lijkt op een kantoorbaan omdat ik ook veel achter de computer zit. Maar ik probeer zoveel mogelijk met mijn handen te doen!”
Hoe was het om de afgelopen 2 jaar ondernemer in de creatieve sector te zijn?
“Het eerste jaar ging het eigenlijk heel goed. Ik kreeg een opdracht van de Rijksoverheid om een vergader verdieping van een kantoorpand in te richten: van gordijnen tot sculpturen tot muurstickers. Dat project zou tot en met april 2020 lopen, maar leverde uiteindelijk tot eind 2020 werk op. Daarna werd het wel even heel stil. Ik had toen net een huis gekocht, dus lag de focus even op het huis.”
Er zijn tegenwoordig kunstenaars die hun digitale werk in ‘cryptoland’ omdopen tot een NFT (non-fungible token) en het zo voor duizenden euro’s verkopen. Hoe sta jij in deze ontwikkeling?
“Daar zou ik eigenlijk ook wel in moeten zitten. Ik ben zo druk met het 3D-printen, scannen en bouwen dat die NFT-hype eigenlijk nogal langs me heen gaat. En nu denk ik: shit, ben ik hier niet een beetje de boot aan het missen? Ik wil me er wel in gaan verdiepen, want volgens mij past het goed bij mijn werk.”
Je hebt verschillende mooie opdrachten gedaan, waar ben je zelf het meest trots op?
“Ik heb een keer een boekenkast ge-3D-print met een robotarm, dat was heel leuk. Maar het meest trots ben ik op het project voor de Rijksoverheid.”
Website: phygital.studio