Let de Jong (46) werkte lange tijd als conceptontwikkelaar en designer, maar had ook altijd al een grote passie voor eten. Ze nam een jaar vrij, stortte zich vol op de Mexicaanse keuken en kwam er weer uit met Let’s Salsa. Natuurlijke, smaakvolle en pure sauzen die niet alleen goed passen bij een lekkere quesadilla of carnita taco, maar ook geweldig zijn bij kimchi, ceviche of zelfs een nieuwe bril… Een nieuwe bril? Ja, met Ace & Tate ontwikkelde ze een speciale worteltjessaus.
Let, vertel eens, vanwaar die salsa’s?
‘Ik ging regelmatig naar Californië, waar ik echt enorm van het Mexicaanse eten genoot. Het werd iets dat maar bleef terugkomen in mijn leven en uiteindelijk ben ik op zoek gegaan naar de beste ingrediënten, zoals echt Mexicaans maïsmeel, tomatillo en pepers waarmee ik ben gaan koken en experimenteren. In 2015 kocht ik een bakbrommer die ik zelf vertimmerde tot een taco truck. Hiermee ging ik allerlei foodfestivals af. Op een gegeven moment had ik bij iedere taco een andere saus ontwikkeld en ben ik die in flesjes gaan doen. Ik maak zowel de sauzen als het artwork zelf. Ook ben ik importeur van echte, zachte maïs tortilla’s.’
Waar haal je de meeste inspiratie of ideeën uit: smaak of vormgeving?
‘Het is echt een combinatie van beiden eigenlijk. Toen ik een collab met Ace & Tate deed dacht ik: We moeten iets met worteltjes doen want dat heeft met ogen te maken. Dus tekende ik een konijn dat een kapotte bril draagt. In dit geval was de smaak niet leidend, maar ging ik meer uit van het merk,wat daar bij past en hoe ik dat in de kern kan raken.Het mooie is dat er in Yucatan in Mexico een hele bekende saus is gebaseerd op wortels, dus dan klikt het toch allemaal weer in elkaar.’
Wat voor samenwerkingen heb je nog meer gedaan met Let’s Salsa?
‘Ik heb collabs met G-Star, Adidas, Lot61, Lima en Chiapas Taco Cartel. Voor de Coffee Company maak ik de huisketchup: de Saucesome. Geen Mexicaanse salsa maar het heeft wel pit, dus toch typisch een saus van Let. Het is vaak heel toevallig hoe die collabs ontstaan: de Coffee Company en ik kwamen bij elkaar door een cateringklus. En in het geval van Ace & Tate kwam het doordat hun hoofdkantoor vlakbij restaurant Louie Louie zit waar ik ook een saus voor maak en dat weer via Yvette van Boven bij mij terecht is gekomen. Die samenwerkingen zijn super leerzaam: je komt bij een bedrijf binnen en kunt even meekijken. Bij Ace & Tate bijvoorbeeld hebben ze echt een compleet eigen marketingstrategie die heel gaaf is.’
Wie zijn jouw grootste afnemers?
‘Mijn grootste afnemers zijn winkels zoals Marqt en Crisp, die wat meer op de Randstad gericht zijn en het interessant vinden om met lokale partijen te werken. Als je van taco’s houdt is de kans groot dat je de tortilla’s van Let’s Salsa eet; deze lever ik aan veel horecapartijen en zijn te koop bij winkels als Marqt.’
Hoe bevalt het ondernemerschap?, En hoe heb je dat aangepakt?
‘Ik deed het steeds in hele kleine stapjes en met hele kleine investeringen. Zo heb ik zelf een simpel apparaat gemaakt om de flesjes te labelen, zocht ik zelf uit hoe je sauzen houdbaar maakt door natuurlijke conservering en hoe je de productie kunt opschalen. Ik vind het superleuk dat ik heb kunnen bewijzen dat je met echte ingrediënten en met natuurlijke conserveringsmethoden een gezond en rendabel bedrijf kunt creëren. Iedereen zei altijd: “Dat gaat nooit lukken!”.
Kun je er nu van leven?
‘Als ik het gaspedaal wat verder zou indrukken kan ik ervan leven. Maar alles zelf doen is wel veel en niet alle facetten van het ondernemen liggen mij even goed. Dus ben ik op zoek naar een partij die het bedrijf wil runnen – productie, logistiek, sales en marketing – en groter kan maken, zodat ik me kan richten op de illustraties en de smaak. Want daar geniet ik het meeste van.
Ik besteed nu ongeveer de helft van de week aan Let’s Salsa. Tijdens de andere helft ben ik concept- en campagneontwikkelaar voor o.a. de gemeente Amsterdam. Voor mij vormt dit een fijne mix tussen mijn eigen koninkrijk Let’s Salsa en het zijn van een klein radertje in een grote organisatie.’
‘In ieder geval: gewoon doen en niet te lang nadenken want je moet ergens beginnen. Als je te lang blijft nadenken dan zie je toch vaak heel veel beren op de weg in plaats van dat je in beweging komt en begint. Je komt er vanzelf wel achter wat werkt en wat niet en wat wel bij je past en wat niet. Als je alleen maar achter de computer met je bedrijfsplan bezig bent ga je dingen denken als: oh ik moet naar een bank om te kunnen starten… Maar voor heel veel dingen heb je helemaal geen lening nodig.
En dat brengt me bij het volgende punt: maak kleine stapjes, doe iets dat dicht bij jezelf ligt en wees flexibel in wat je doel is. Als er iets op je pad komt wat je van tevoren niet had bedacht, dan is het handig dat je flexibel bent en mee kunt bewegen. Ik had bijvoorbeeld nooit bedacht dat ik ook importeur van tortilla’s zou worden. En ik huur een plek in een keuken, zodat ik niet hoefde te investeren in dure keukenapparatuur. Zo blijf ik flexibel en kan ik in de toekomst bijvoorbeeld de productie van de sauzenuitbesteden. Ik werk ook met een klein clubje mensen op oproepbasis en dan proberen we op 1 dag gewoon superveel te maken; dat werkt heel goed. De andere succesfactor is Jess, mijn vriendin. Zij is een sterke vrouw die volledig achter me staat.’
Wat betekent succes voor jou?
‘Dichtbij jezelf blijven en het naar je zin hebben, dus echt plezier hebben en houden. Natuurlijk vind ik het leuk om veel te verkopen, want dat geeft ook bestaansrecht in de maatschappij waarin je leeft. Maar als je het economisch wat minder goed doet maar het wel naar je zin hebt dan is dat wat mij betreft ook succes.’
Wat zou nog een droomklus zijn voor Let’s salsa?
‘Het lijkt mij heel tof om het artwork van Let’s Salsa in of op kleding te verwerken. Wie weet komt er een keer een collab met een Amsterdams kledingmerk.’
Instagram: @letssalsa.amsterdam