Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Bureau Punt.
Ontspannen staat Ghamte Schmidt (@lentinithatnig) te telefoneren voor de met blauwe verf geblakerde entree van Maison Descartes aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Als een oude vriend worden we onthaald: “wisten jullie dat dit vroeger het Franse instituut voor taal en cultuur in Nederland was?”.
Ghamte, medeoprichter van Bureau Punt – bekend van de organisatie van feesten als BBQ en PAINT – en manager van o.a. techno dj-sensatie Carista, is betrokken met zijn omgeving: “Hier links zit een bedrijf dat nieuwe bestemmingen zoekt voor city waste en die handgemaakte Marokkaanse kleden daar rechts, worden gemaakt door oude vrouwen uit het dorp van de winkelier. En mijn onderbuurvrouwen van Reconstruct, een Amsterdams mode collectief, bewerken kleding en maken erg mooie collecties. Je moet een beetje weten wat er speelt bij je buren, toch?”
Na een korte rondleiding door het karakteristieke monumentale pand stoppen we even op de binnenplaats, waar de drukte van de stad tot stilstand lijkt te komen: “hoor je hoe stil het hier is?”
Hier vindt Ghamte zijn rust en broedt hij op plannen om van Bureau Punt dé culture ambassade van Nederland te maken.
Wat ga je dit weekend doen?
Dat is een hele goede vraag, haha. Ik heb een shoot met Patta (streetwear merk van zijn broer Guillaume Schmidt) met wat friends en family. Zaterdag ga ik naar de release van de EP van een van onze artiesten in de Radio Radio. Verder zijn we na 12 jaar weg uit de Bitterzoet met BBQ. We hebben gemerkt dat er een nieuwe generatie is opgestaan en dat de beleving van hiphop is veranderd. Dus het is de eerste keer in tijden dat ik vrij ben op de zaterdagavond! We hebben nog wel een hele goede band met Bitterzoet en er wordt gewerkt aan een nieuw concept.
Wat is er veranderd aan de beleving van Hiphop?
Hiphop is eigenlijk een persoon. En die bestaat in de Verenigde Staten al sinds 1974, wat betekent dat die rond de 45 jaar oud is. Dus waar is hij nu in zijn leven? Hij heeft kinderen die van school af zijn – die zijn graduated. Hiphop in Nederland bestaat ongeveer 20 jaar en is zo’n kind. En als je dat realiseert, dan besef je dat die nu een eigen identiteit proberen te ontwikkelen. Dat kind is nu om zich heen aan het slaan en probeert zichzelf te vinden. Maar dat kind heeft óók een geschiedenis, en die begrijpt hij soms niet altijd. Dat zie je terug op feestjes.
Veel mensen zien een feestje als een uitlaatklep, een manier om alle stress van de werkweek los te laten. Jij organiseert feesten. Hoe sta jij in de club?
Dus niet zó. Het is een voornemen van mij om meer los te laten – ik ben nogal een controlfreak, al zouden sommigen dan niet zeggen. Maar als ik op een feestje ben die ik niet zelf heb georganiseerd let ik wel op bepaalde dingen. En als ik dan een hele goede avond beleef, zegt dat denk ik wel wat. En dat kan overal zijn, ik kan bijvoorbeeld ook echt genieten van een donkerbruin café.
Wat wilde je worden toen je twaalf was?
Archeoloog. Geschiedenis vond ik gewoon heel interessant. Als archeoloog kun je de wereld zien, buiten zijn, dingen ontdekken. Maar toen kwam ik in de brugklas tot de heftige realiteit dat je daarvoor biologie en dergelijke nodig had. Dus toen wilde ik journalist worden. Daar kon je dan nog steeds dingen ontdekken.
Op welk moment nam je het besluit om te gaan ondernemen?
Ik denk dat ondernemen niet zozeer met het starten van een bedrijf te maken heeft. Maar meer met hoe je in het leven staat. Ik ben altijd ondernemend geweest, ik wil dingen doen. Mensen bij elkaar brengen, dat aspect is altijd een rode draad in mijn leven geweest. Verder speelde muziek ook een grote rol in mijn leven. Rond de middelbare school begon ik met hosten en MC’en. Ik kon niet zo goed rappen en ook niet zo goed draaien, maar ik kon wel goed praten, dus dat deed ik in de microfoon. Langzamerhand raakte ik betrokken bij de organisatie en zo rolde ik in de muziekwereld.
Waar ben je trots op?
Ik ben heel trots op dat wij (Bureau Punt) een bijdrage hebben kunnen leveren aan waar Carista (dj onder management van Bureau Punt) nu is. Ze stuurde mij laatst een appje met: “ik ben nu op een festival. Het geluid is perfect, de mensen zijn superdope en ik heb kunnen draaien wat ik wilde, dit is echt wat ik nodig had”. Daar heb ik aan kunnen bijdragen en dat is fantastisch. Verder ben ik trots dat Lion Kojo (artiest onder management van Bureau Punt) al vier jaar op rij op LowLands staat. En dat daar ieder jaar weer nieuw talent aan wordt toegevoegd.
Hoe komt zo’n samenwerking met een Carista tot stand?
Ik kende Carista al een tijdje, we hadden een aantal gemeenschappelijke vrienden, maar hadden elkaar een lange tijd niet gezien. Ik was bij Red Light Radio voor een radioshow van BBQ en nadat ik even bij hen op kantoor was geweest en in de gang liep hoorde ik wat harde tracks voorbijkomen – bleek het Carista te zijn! We waren toen net begonnen met Bureau Punt. Carista en ik raakten na afloop aan de praat en ik nodigde haar uit voor een gesprek. Toen heeft ze eerst twee maandjes voor ons gewerkt en uiteindelijk is ze voor boekingen en management bij ons gebleven en nu zijn we bijna vier jaar verder.
Jonge talentvolle artiesten begeleiden of manager van gevestigde namen?
Dan ben ik toch echt manager. Ik heb bijvoorbeeld het talent van Carista niet ontwikkeld. Dat heeft zij zelf gedaan. Het enige wat ik kan doen, is versterken wat zij heeft. Je kunt het zo zien; zij is de lucifer en ik ben het doosje, we strijken samen totdat het vlam vat.
Je bent MC, manager, radiomaker, organisator van feestjes, talentcoach – wat kun jij niet?
Ik kan moeilijk loslaten. Dat geldt zowel positief als negatief. Positieve dingen blijven heel lang in mij door resoneren, maar negatieve dingen ook. Ik kan wrok bijvoorbeeld wat langer vasthouden, maar ik ga daar steeds beter mee om. Ik zet die energie nu om in brandstof.
En tot slot: ik kan niet wat mijn artiesten kunnen; zulk bijzonder werk neerzetten vanuit pure emotie. Maar ik probeer het wel te vertalen, verschillende werelden bij elkaar brengen, zonder dat de artiest een concessie in zijn kunst hoeft te maken. Zodat uiteindelijk zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten en geïnspireerd kunnen raken.
Instagram: Bureau Punt
Website: www.bureaupunt.nl