Your Space is een nieuwe vergaderruimte op de Herengracht, met meer dan 200 planten. Het is opgezet door de Australische zusjes Melissa en Natalie Fiorenza. We spraken met hen over ondernemen in een nieuw land, en hun raison d’etre.
Your Space is een nieuwe vergaderruimte op de Herengracht, met meer dan 200 planten. Het is opgezet door de Australische zusjes Melissa en Natalie Fiorenza. We spraken met hen over ondernemen in een nieuw land, en hun raison d’etre.
“We zijn altijd heel hecht geweest. We zouden het ons allebei niet kunnen voorstellen om met iemand anders een bedrijf te beginnen dat voornamelijk op je eigen energie en toewijding is gebouwd.”
“Er zijn verschillende redenen waarom we Your Space zijn begonnen. De belangrijkste katalysator was dat we ons allebei niet meer zo goed voelden in onze banen. Natalie had eind 2017 een burn-out, en dat zette ons aan het denken over wat we eigenlijk wilden. We probeerde ego uit de picture te laten; niet te denken aan wat we zouden moeten doen, maar te kijken naar waar we echt voldoening uit krijgen. We hadden altijd al het idee om ons eigen bedrijf te beginnen.
We realiseerden ons dat we het meeste plezier halen uit het zorgen voor mensen. We houden ervan om mensen te helpen het beste uit zichzelf te halen. We vroegen ons alleen af hoe we dat konden doen op een manier waarop we ook onszelf konden onderhouden.
Twee persoonlijkheden
Natalie: Ik werkte hiervoor in Tech, en was bekend met off-site vergaderruimtes. We wisten dat er iets miste in deze plekken en vroegen ons af of we iets toe konden voegen door zelf zo’n soort plek te creëren, maar dan met een beetje extra.
Melissa: Hiervoor werkte ik voor Glassworks, een post-productie bedrijf, waar ik begon als runner en doorgroeide tot Office Manager. Het gaf mij super veel voldoening om te zorgen dat iedereen, klanten en werknemers, het naar hun zin hadden.
In onze vorige banen organiseerden we allebei af en toe evenementen en conferenties, dus we hadden van binnenuit gezien waar mensen naar kijken als ze op zoek zijn naar een zo’n plek. Die informatie was heel erg waardevol – we gebruikten dit om onszelf te onderscheiden.
De perfecte space
Onze grootste uitdaging was om een ruimte te vinden. Veel administratieve dingen, zoals het registreren van het bedrijf, etc. waren eigenlijk heel makkelijk. De KvK heeft goede ondersteuning in het Engels en was super behulpzaam.
Het duurde zes maanden voordat we deze ruimte vonden. Al die tijd voelde het alsof we stilstonden.
We hadden een globaal idee van de look en feel van de plek. We wisten dat we veel planten wilden en hadden ideeën over het interieur, maar totdat we de ruimte gevonden hadden, wisten we niet of die zouden werken.
Inrichting gedaan door perfectionisten én dat voel je
Melissa: We dachten dat het ons zo’n drie weken zou kosten om de plek te renoveren, maar het duurde bijna vier maanden. We hadden het compleet onderschat en omdat we perfectionisten zijn en alles zelf wilden doen, moest alles heel precies.
We konden geen reclame maken totdat de ruimte af was, dus het was een periode waarin er niks binnen kwam en we geld uitgaven als water.
We hebben het enorme geluk gehad dat we een lening konden afsluiten bij onze familie. Dit betekent niet dat de financiële druk verdwenen is. We moeten nog steeds onszelf onderhouden en het bedrijf draaiende houden. Het betekende alleen dat we niet met een bank in zee hoefden. We zijn super dankbaar voor het feit dat dit kon, en grijpen nu iedere kans die we krijgen aan om andere mensen te helpen.
Van bloemschik workshops tot presentaties van entrepreneurs
We zijn up en running sinds juni 2018. Vanaf het moment dat de eerste evenementen hier plaats vonden, kwamen er meteen een paar aanvragen per week binnen. De aanvragen zijn heel divers, van illustratie- en bloemschik workshops tot presentaties van entrepreneurs. We vinden het fantastisch om de ruimte te bieden aan beginnende ondernemers en creatieve evenementen. We moeten alleen de juiste balans vinden, en zorgen dat we de huur kunnen betalen.
Je draagt zoveel verschillende petten als je je eigen bedrijf hebt, en doet zoveel dingen die je nooit eerder hebt gedaan, maar dat is ook het toffe.
Toen we ons allereerste business plan schreven, zeiden we dat we hoopten dat wij een van onze USP’s zouden zijn. Ons doel was dat mensen zich hier thuis voelden vanaf het moment dat ze binnen zijn.”