Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Het Zeeplokaal.
Met een vliegende start richtte Thijske Noordhoek (28) ruim twee jaar geleden Het Zeeplokaal op. Binnen no-time moest ze soms zelfs nee verkopen aan geïnteresseerde partijen. In Utrecht-Zuid huurt Thijske een gedeelde werkruimte in een omgetoverde autogarage, waar zowel de productie van de zeep als de zakelijke werkzaamheden door elkaar lopen.
Je eigen zeep maken en verkopen. Hoe komt zoiets tot stand?
Drie jaar geleden was ik al best bewust bezig met waar mijn kleding gemaakt werd, ik ging al iets bewuster om met mijn voeding, maar op het gebied van verzorging was ik daar nog totaal niet mee bezig. Op een gegeven moment, na een lange werkdag op kantoor, griste ik in de supermarkt een budget-douchegel mee en kreeg daar rode uitslag van. Toen ben ik gaan onderzoeken wat er eigenlijk in zeep zit. Dat was best moeilijk, want zo’n ingrediëntenlijst achterop een fles douchegel is echt abracadabra. Met wat Googlen kwam ik tot de conclusie dat een ouderwets blok zeep de beste optie voor je huid is. Door het verzepingsproces zijn er namelijk geen extra conserveringsmiddelen nodig. Toen ben ik het thuis in een bakblik gaan namaken en dat gaf echt een goed gevoel. Na talloze keren oefenen dacht ik, misschien kan ik dit wel gaan verkopen – en zo is Het Zeeplokaal ontstaan.
Wat zit er eigenlijk allemaal in jouw zeep?
Je hebt een type vet nodig. Ik gebruik alleen plantaardige oliën, zoals: kokosolie, olijfolie en amandelolie. Daarnaast kun je dingen toevoegen als groene klei, of maanzaad om te scrubben. Hetgeen dat zorgt voor het verzepingsproces is sodium hydroxide, dat klinkt eng, maar dat valt wel mee. Dit middel zorgt ervoor dat de oliën vast worden en je een blok zeep overhoudt dat schuimt en antibacterieel is. Het duurt ongeveer 6 weken voordat een blok zeep klaar is.
Wat is er mis met de zeep die we in de supermarkt kunnen kopen?
In veel zepen zit Natrium Lauryl Sulfaat, een agressief middel waardoor de zeep beter schuimt. Hier hoef je niet per se last van te krijgen, maar het is niet nodig om jezelf zo grondig te wassen. Het is beter om jezelf met een milder product te reinigen, daar word je net zo schoon van. Daarbij zorgt vloeibare shampoo of zeep voor onnodig plastic afval in huis. De inhoud van deze plastic flessen bestaat voor een groot deel uit water. Een blok zeep is compact en dus ook efficiënter te verspreiden.
Waarom zit dit middel überhaupt in de zeep?
Fabrikanten produceren grote hoeveelheden zeep tegelijkertijd. Om dit goedkoop en snel te kunnen doen worden substanties als Natrium Lauryl Sulfaat toegevoegd om het effect van schuim in de fles te verwerken. Ze nemen dus eigenlijk een shortcut in het productieproces.
Hoe breng je in 2020 een ouderwets blok zeep aan de man?
Ik denk dat het van deze tijd is dat mensen nadenken over hoe ze hun huishouden en verzorgingsroutine groener kunnen maken. Dus dat is positief. Aan de andere kant krijg ik wel eens vragen of een blok zeep wel hygiënisch is. Tijdens de opkomst van vloeibare zeep in de jaren ’80 was er een marketingcampagne die adverteerde dat via blokken zeep bacteriën doorgegeven konden worden, maar dankzij de samenstelling van zeep is het voor bacteriën helemaal niet mogelijk om te overleven op een blok zeep. Het voelt wel als een uitdaging om de voordelen van de ouderwetse blok zeep te verspreiden. Dat probeer ik subtiel te doen via mijn social media en de website.
Heb je concurrenten?
In Nederland zitten wel een aantal bedrijven die ambachtelijke zeep verkopen. En dat is goed, want op deze manier wordt onze boodschap via meerdere kanalen verspreidt. Ik probeer me te onderscheiden door uitsluitend veganistische producten in de zeep te verwerken.
Kunnen we Het Zeeplokaal ook al in de winkels vinden?
We hebben nu zo’n 60 tot 70 fysieke verkooppunten door het hele land en in België begint het nu ook te lopen. Er zijn zelfs al wat random verkoopplekken in Litouwen en Italië. Een bekendere winkel in Nederland die onze zeep verkoopt is Hutspot.
Je bent sinds 2017 bezig met ondernemen, hoe bevalt het?
Het bevalt heel goed, maar het is wel een flinke rollercoaster. In het begin was de vrijheid wel wennen, een ritme vinden, maar daar groeide ik uiteindelijk vanzelf in. Het is fijn dat je niet meer naar de klok hoeft te kijken. Het andere waar ik aan moest wennen was nee zeggen. Ik had zo’n vliegende start, wat natuurlijk fijn is, maar omdat ik graag iedereen ja verkoop, werd het mij in het begin echt te druk. Ik heb geleerd dat het niet erg is om te zeggen: “nu kan ik het niet leveren, maar over drie weken wel”.
Wat is je het meest meegevallen aan het ondernemerschap?
Hoe voorspoedig het gaat. Ik ben een beetje een doemdenker: “wat als mensen de zeep niet goed vinden”. Maar ik krijg via de mail en social media regelmatig berichtjes van mensen die heel blij zijn met mijn producten. Dat is altijd fijn om te lezen.
Is er iets wat je anders zou doen met de kennis van nu?
Ik zou nu van tevoren een duidelijke planning maken – qua logistieke processen. En ik zou mijn verkoopprijs minder laten afhangen van wat concurrenten doen. Ik heb geleerd dat je de prijs beter kan bepalen op basis van onkosten. Er raakt wel eens een levering zoek of de verzekering keert niet uit. Verder leven we in Nederland, waar het leven ook relatief duur is. Dat moet je eigenlijk allemaal doorberekenen in de eindprijs van je product.
Ligt er nog iets leuks in het verschiet op zakelijk gebied?
Daar kan ik helaas niks over zeggen, haha. Maar er zijn wel gesprekken met een grotere partij met landelijke dekking.
Wat betekent succes voor jou?
Nu ik erover nadenk klinkt het wel heel gewoontjes, maar het is denk ik wel de essentie: als ik een mooi product kan maken waar mensen van kunnen genieten met een gestage groei van het bedrijf, dan ben ik al een heel eind. Verder wil ik wel zien hoe ver ik met Het Zeeplokaal kan komen, met zo min mogelijk middelen. Ik wil het langzaam opbouwen zonder investeerders of crowdfunding. Dat is succes voor mij.
Website: zeeplokaal.nl
Instagram: zeeplokaal