Iedereen maakt tijdens het werk weleens een foutje. Maar hoe ga je daar nou het beste mee om? Dat is de expertise van Frank Deuring. Via het platform De FoutenFabriek deelt hij zijn eigen fouten en ervaringen. In de vorm van boeken, lezingen en workshops schoolt hij het hele Nederlandse kantoorcircuit bij over het maken van fouten.
Vanaf vandaag (1 juni) is zijn nieuwe boek ‘SuperFalen’ verkrijgbaar, over het creëren van radicale openheid over fouten. En zijn boek staat meteen op nummer 1 in de Managementboek Top 100. “Angst voor fouten veroorzaakt burn-outs, onnodige kosten en een waardeloze sfeer op de werkvloer. Hoe mooi is dan een organisatie die radicaal open is over fouten?”
Ik heb een kostbare fout gemaakt binnen mijn organisatie. Wat nu?
“Als we een fout maken vinden we dat meestal spannend om te delen. We schamen ons en zijn bang voor afwijzing of dat we worden uitgelachen. En dat is jammer, want juist als je fouten durft te delen zul je merken dat mensen dat dapper vinden en je openheid misschien ook wel een klein beetje bewonderen. Ik geloof dat wanneer je binnen een team of organisatie werkt waar je fouten mag delen er beter gefunctioneerd wordt en dat mensen met meer plezier naar het werk gaan.”
Je hebt HR gestudeerd en een tijdje stand-upcomedy gedaan. Hoe kwam je op het idee om de FoutenFabriek te beginnen?
“Op een specifieke dag viel dat heel mooi samen. Tijdens een stage zat ik me gigantisch te vervelen. Dus ging ik wat artikelen lezen op Intermediair. Toen las ik een stuk over wat het allemaal oplevert wanneer je fouten eerder toegeeft. Dat was een interessant en leuk leermoment. Diezelfde avond volgde ik een cursus theatersport over improvisatie. We deden een oefening en wanneer je een fout maakte kreeg je een applaus van de hele groep. Ik merkte toen bij mezelf, maar ook in de groep, dat de hele oefening een stuk beter ging; blijkbaar omdat je fouten mocht maken. Toen klikte het. Ik had een stukje theorie dat ik kon verbinden aan een werkvorm. Ik dacht: laat ik hier eens een training voor ontwikkelen,over het maken van fouten en hoe hier mee om te gaan. Dat ben ik een aantal jaar later ook daadwerkelijk gaan doen. En dat is helemaal uit de hand gelopen, haha.”
Met de FoutenFabriek doe je veel lezingen en workshops. Wat valt je bij de organisaties die je bezoekt het meest op?
“Ik zie dat veel mensen hun missers onder het tapijt schuiven. Of juist geen actie durven te ondernemen, omdat ze bang zijn om iets fout te doen. Een goed idee wordt altijd gewaardeerd. En dat koppel ik ook aan wat bedrijven willen bereiken: meer openheid binnen de organisatie zodat er mooie, creatieve ideeën kunnen ontstaan (en mislukken).”
Wat kun jij betekenen voor deze organisaties met jouw workshops?
“Ik ga aan de slag met oefeningen waarin mensen ervaren hoe het is wanneer je fouten mag maken. Dan gaat er vaak wel een lampje branden. Verder heb ik een aantal praktijkvoorbeelden en tools die mensen kunnen helpen. Teams kunnen bijvoorbeeld een vast moment inlassen waarin het mogelijk is om fouten te delen. Dit kan ervoor zorgen dat de drempel lager wordt. Zo leren mensen dat het niet erg is om fouten te delen, maar dat deze juist nodig zijn om beter te worden.”
Je nieuwe boek gaat over radicale openheid over fouten. Kun je iets vertellen over deze denkwijze?
“Het belangrijkste uitgangspunt van mijn nieuwe boek is: fouten moet je delen. Ik leg uit hoe je radicale openheid over fouten bereikt binnen jouw bedrijf. Ik zoom eerst in op hoe je als persoon met fouten om kunt gaan. Hoe ga je om met angst voor afwijzing en schaamte? Het tweede gedeelte gaat over wat organisaties nu concreet kunnen doen om een sfeer te creëren waarin mensen meer fouten kunnen gaan delen. En er dus uiteindelijk van leren.”
En hoe ontwikkel je deze sfeer dan binnen een bedrijf?
“Dat vertel ik in mijn boek, haha. Maar ik kan wel een voorproefje geven! Er zijn organisaties die een blog bijhouden waarin mensen hun fouten kunnen delen. Na een jaar kun je daar een krantje of een magazine van maken, zodat iedereen ervan kan leren. Handig voor wanneer je nieuwe mensen in dienst neemt bijvoorbeeld.”
Als ondernemer kan een fout wellicht direct een klant kosten. Hoe moeten ondernemers hiermee omgaan?
“Ik denk juist dat wanneer je als ondernemer een fout maakt er een prachtige kans ontstaat om de relatie met de klant te verbeteren. Ik sprak laatst een collega-ondernemer en die had een klant die na afloop aangaf niet tevreden te zijn. We gingen daar even over sparren en kwamen tot de conclusie dat je als ondernemer te laat bent wanneer een klant achteraf niet tevreden is. Je kunt er als ondernemer aan werken dat jouw klanten tijdens het gehele proces hun feedback kunnen en durven delen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door vooraf duidelijk de afspraken en verwachtingen uit te spreken. En zorg dat je het ook echt duidelijk krijgt.”
Heb jij een grote fout die je wil delen? En hoe ging je hiermee om?
“Een aantal jaar geleden had ik een workshop. Een paar weken daarvoor ontving ik een email van een dame die graag mee wilde doen aan de workshop. Ze was blind, of dat een probleem zou vormen? Dus ik bestudeerde mijn workshop en vond een oefening die ging over kijken, maar daar hadden we toch maar 1 vrijwilliger voor nodig. Dus ik belde haar op en vertelde dat ze met 90% van de workshop gewoon mee kon doen; alleen de PowerPoint werd lastig en 1 oefening was niet mogelijk want die ging over kijken. Dat was allemaal goed.
Op de dag van de workshop groette ik haar nog even: Hallo, alles goed. Nou je kunt gewoon met alles meedoen, behalve dus oefening 2. We komen aan bij oefening 2 en 3 keer raden wie zich meldt als vrijwilliger? Mevrouw steekt haar hand op en komt direct naar voren. Hier had ik misschien moeten ingrijpen en moeten vertellen dat de oefening echt niet mogelijk is zonder zicht. Maar ik durfde het niet. Ik heb de oefening toch gedaan. Dat ging natuurlijk helemaal mis en ik voelde het ongemak in de hele zaal, zo van: ga je nu echt een oefening over kijken doen met een blinde dame? De hele workshop liep in de soep.
Deze blunder heb ik 13 maanden lang aan niemand durven vertellen. Tot ik het tijdens een workshop deelde. Toen kreeg ik een reactie uit de zaal van een mevrouw die heeft gewerkt met mensen met een beperking. Ze vertelde dat mensen het juist als vervelend kunnen ervaren als ze bij voorbaat worden uitgesloten. Zo kwam ik door het delen van mijn fout toch weer tot een nieuw inzicht.”
Website: www.foutenfabriek.nl